قديم 03-12-2015, 09:35 PM
المشاركة 2
Admin
Administrators
  • غير متواجد
افتراضي
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

برجاء متابعتنا على مواقع التواصل الاجتماعى لمعرفة كل جديد لدينا:

قديم 18-12-2015, 03:15 PM
المشاركة 3
topalex
Junior Member
  • غير متواجد
افتراضي
السادة اعضاء و زوار منتديات نادى الشحن Freight Club Forums

سنبدا اليوم سلسله جديده من نصائح للساده المستوردين و هى كالتالى :

١- هات اللى سوق محتاجه مش الى انت نفسك تستورده.

ياعنى حضرتك عشان تجارتك تكبر وراس مالك يزيد لازم تشتغل فى حاجه مطلوبه مثلا
عايز تشتغل فى اكسسوارات الموبيلات متنقيش اغلى حاجه وتقولى مكسبها كبير هقولك
لا عشان نسبه الركود هتبقى عاليه احنا فى دوله ناميه والعيشه صعبه الناس بتدور على
الرخيص يبقى بتمن الحاجه الواحده الغاليه تجيب ١٠ حاجات رخيصه وهتتباع اسرع

ارجو تكون المعلومه وصلت

وانتظرو باقى السلسلة.

قديم 18-12-2015, 11:25 PM
المشاركة 4
john george samy
Junior Member
  • غير متواجد
افتراضي
طبعا بعد كلام ا مينا الرائع احب ان اضيف بعض النقاط التى يقع فيها المستورد
1- عدم اتباع نصائح الأخرين والأعتقاد الخاطئ بان من يعطيه النصيحة هو شخص حاقد لا يحب ا لخير له وبالتالى لا يلجاء الى الماشورة والتانى فى عملية الأستيراد
2-عدم وجوددراسة جدوى بالتكلفة الأستيرادية حيث بعض عملاءى يقوم باللجوء لى للعمل دراسة جدوى استيرادية قبل الأستيراد للمعرفة جدوى استيراد منتج معين وبالتالى هو يفرح بالسعر المنخفض للسلعة فى الصين او فى البلاد المنتجة للسلعة وعدم احتساب التكاليف اللوجستية الأخرى مثل ( الشحن والتقل والجمارك والتوثيق .....الخ من المصروفات الأخرى المرتبطة بالمنتج حتى وصوله الى المستهلك النهاءى وبالتالى قدرته على المنافسة فى السوق امام السلع الأخرى
3-وهناك قاعدة ذهبية اعطيها للبعض العملاء من واقع خبرتى الشخصية لا تضع كل مدخراتك او اموالك فى سلة واحدة ثانيا يجب ال تستورد بكل مدخراتك امام مغريات رخص السلعة فى بلد الأستيراد لعدة عوامل ان السلعة تحتاج الى مصروفات اخرى حتى تصل الى المستهللك النهائى كما ذكرت سابقا ثالثا بعض السلع مثل كماليات السيارات و اكسسوار المحمول تتعرض الى القدم والتطور التكنولوجى وبالتالى لا يجب استيراد كميات كبيرة فى بعض الأحيان يجب احتساب كمية النقدية المتوفرة فى يد المستورد الصغير فيذهب الى الأستيراد مباشرة مع العلم انه منالأفضل له حسب الكاش المتوفر ان يتم الأستعانة والشراء من مستورد كبير الى ان يتحقق لديه مبلغ كبير يستطيع به الأستيراد فيما بعد
ارجو ان اكون قد استطعت قدر الأمكان توصيل قكرة موجزة
وانا على اتم الأستعداد فى مساعدة اى مستورد فى عمل دراسة الجدوى واعطاءه اى استشارات فنية لأتمام الصفقات

قديم 18-12-2015, 11:43 PM
المشاركة 5
topalex
Junior Member
  • غير متواجد
افتراضي
شكرا للاهتمام
ونستكمل الجزء الثانى من سلسله نصائح للمستوردين
٢- اختار شريكك قبل متختار طريقك
الشريك جزء اساسى فى العمليه الاستيراديه وسلاح ذو حدين ييعليك يا غرقك
طبعا كلنا عارفين المثل الى بيقول المركب الى فيها ريسين تغرق وانا متفق جدا مع
المثل ده لان عندما لا يكون هناك اتفاق بين الشركاه سيحدث تضارب فى القرارات
يؤدى الى كوارث فادحه عشان كده الشرط الاساسى فى اختيار الشريك انكو تبقو متفهمين جدا مع بعض ويحبذا لو واحد يكون مسؤل والتانى ممول بس ويستحب
انه يكون فى نفس المجال او على درايه به واهم حاجه فى الشراكه ايضا الشفافيه
والصراحه بين الشركاء
والحذر كل الحذر عندما تكون على علاقه عائليه بشريكك لان الابعاد الاجتماعيه عندما تتدخل فى العمليه التجاريه فى الاغلب تفسدها تماما وتؤدى الى مشاكل على الصعيدين التجارى و الاجتماعى وانا راى الشخصى فى بدايه حياتك حاول ان تبدا وحيدا بدون شريك قدر الامكان حتى تتعلم جيدا
ارجو تكون المعلومه وصلت
انتظرو باقى السلسله
شكرا

قديم 09-01-2016, 04:30 PM
المشاركة 6
m adel amer
Junior Member
  • غير متواجد
افتراضي
ماه ى تكلفة خروج الحاوية 20 قدم من الميناء


مواقع النشر



يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه للموضوع: الاعلان عن سلسله اخطاء يقع بها المستوردون
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ماهى الحقوق الأخرى التي يمتلكها المستوردون في ظل اتفاق تنفيذ المادة السابعة حول القيم OnServEG منتدى الاستيراد 0 22-11-2015 03:48 AM
RSS RSS 2.0 XML MAP HTML


الساعة الآن 05:19 AM.

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2